Hyppää sisältöön

Strömsön kulisseissa

Jyväskylän opiskelijoiden Pohjola-Norden ry (Jopno) järjesti yhteistyössä Tampereen Pohjola-Nordenin (Tapnu) nuorien kanssa syysmatkan Vaasaan ja Strömsön kuvauspaikalle 20.-21.11.2015. Matkan tavoitteena oli tutustua muiden paikallisosastojen edustajiin sekä harjoitella matkan järjestämistä. Lisäksi Jopnon toimintasuunnitelmassa mainitaan pohjoismaalaisuuden esille tuominen keskisuomalaisille nuorille, ja mikä olisikaan parempi tapa kuin matkata suomenruotsalaisen kulttuurin keskukseen länsirannikolle.

Strömsö

Saimme Tapnussa Jopnolta ystävällisen kutsun lähteä mukaan heidän ideoimalleen matkalle Vaasaan ja Strömsöön. Innostuimme Tapnussa ideasta ja päätimme kutsua kaikki Strömsön ystävät mukaan. Suunnittelimme matkaa kokouksissamme yhdessä syksyn ajan. Olimme todella iloisia mahdollisuudesta päästä vierailemaan opastetusti Strömsöön ja odotimme reissua innolla.

Jopnolla matka alkoi varhain perjantaiaamuna 20.11. junalla kohti Vaasaa. Olimme sopineet tapaavamme Tampereen ja Vaasan paikallisosastojen kanssa rautatieasemalla, josta lähdimme vaasalaisten opastuksella lounaalle Åbo Akademin opiskelijaravintolaan. Ruotsinkielinen puheensorina yllätti positiivisesti, sillä Jyväskylässä ruotsin kieltä ei kuule lähes koskaan, ja sekin vähä taitaa olla omasta aktiivisuudestamme kiinni. Keskustelukieleksemme valikoitui automaattisesti suomen kieli myös Vaasassa, sillä kaikki seurueestamme taisivat olla äidinkieleltään suomenkielisiä. Olisi ollut mukavaa viettää enemmän aikaa myös Vaasan paikkareiden kanssa, mutta aikataulumme oli rajallinen.

Lounaan jälkeen jatkoimme Jopnon ja Tapnun voimin takseilla kohti Strömsöä. Strömsön kuvauspaikalle on Vaasan keskustasta matkaa noin 10 kilometriä. Kuten Strömsön oppaamme Aijakin mainitsi, monet eivät tiedä, että Strömsöä kuvataan Vaasassa, eikä suinkaan etelärannikolla, kuten yleisesti kuvitellaan. 1820-luvulla valmistunut Strömsön huvila toimi noin sata vuotta yksityisomistuksessa. Tämän jälkeen tilan osti Mustasaaren kunta ja myöhemmin Vaasan kaupunki, jonka jälkeen vuonna 2002 YLE vuokrasi huvilan lifestyle-ohjelma Strömsöä varten.

Strömsö

Puolitoista tuntia kestävän mielenkiintoisen kierroksen aikana pääsimme tutustumaan kaikkiin alueen kuvauspaikkoihin keittiöstä kasvihuoneeseen ja puuverstaaseen. Taloa  oli myös koristeltu joulun alla esitettävissä jaksoissa nähtävillä askarteluilla. Talosta välittyi oikeasti sarjan hurmaava tunnelma! Pääsimme myös näkemään vähän  vilahduksia tulevien jaksojen aiheista. Jaksot nimittäin kuvataan huvilalla kaksi viikkoa ennen niiden ensimmäistä tv-lähetystä. Oli mielenkiintoista ja hauskaa kurkistaa Strömsön kulissien taakse ja kierroksesta jäi hyvä muisto. Nyt jos koskaan on mielenkiintoista seurata ohjelman tulevia jaksoja, kun kuvauspaikat ovat tuttuja.

Kierroksen jälkeen ilta jatkui yhteisellä illallisella. Olimme kaikki samaa mieltä siitä, että hyvin alkanutta yhteistyötä järjestöjen kesken olisi mukava jatkaa tulevaisuudessakin ja järjestää vastaavanlaisia tapahtumia useammin. Osa porukasta jatkoi illallisen jälkeen Wasa Teaterniin harjoittelemaan kuullunymmärtämistä Tre systrar och en berättelse -näytelmän parissa. Teatterin jälkeen oli vielä mahdollista käydä kuppilakierroksella.

Seuraavana päivänä ehdimme tutustua keskusta-alueeseen paremmin ja vierailimme myös modernin taiteen museossa. Kaupoissa myyjät tervehtivät ruotsiksi ja keskisuomalaiseen yksikielisyyteen tottuneella tuntui välillä siltä kuin olisi ollut ulkomailla. Tuliaisten ostamisen jälkeen oli aika suunnata haikeana asemalle ja takaisin kotiin päin. Vaasassa olisi riittänyt nähtävää pidemmäksikin aikaa!

Teksti: Niina Holopainen ja Krista Keturi (Jopno), Satu Salminen ja Miia Rosenqvist (Tapnu)